تفاوت دستگاه MRI باز و دستگاه MRI بسته

بازار مدیکال

در این نوشته در مورد دستگاه ام آر آی باز و تفاوت آن با  دستگاه ام آر آی بسته که در اکثر مراکز تشخیصی و درمانی مورد استفاده قرار میگردد توضیحات کاملی داده خواهد شد.

دستگاه های ام آر آی باز و بسته چیست؟

OPEN MRI
OPEN MRI

  تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نوعی آزمایش تصویربرداری است که شامل استفاده از امواج رادیویی و امواج مغناطیسی با هم برای تولید تصاویری از اندام‌های داخلی بدن است.

پزشکان از این تصاویر برای بررسی اینکه آیا شما هر گونه ناهنجاری در اندام ها، استخوان ها، بافت های نرم و مفاصل خود دارید یا خیر استفاده می کنند.

دستگاه MRI یک میدان مغناطیسی با قدرت از پیش تعیین شده برای انجام اسکن منتشر می کند.

MRI بدن شما را در معرض امواج مغناطیسی قرار می دهد و یون ها و ذرات موجود در بدن شما با انتشار امواج رادیویی واکنش نشان می دهند. اثر ترکیبی امواج، اندام های داخلی شما را برجسته می کند، و آنها را با جزئیات بیشتر برای پزشک برای تشخیص هر گونه ناهنجاری قابل مشاهده می کند.

پزشک تصاویر را روی صفحه کامپیوتر مشاهده می‌کند و همچنین می‌تواند تصاویر را از طریق یک دستگاه مخصوص طراحی شده برای اهداف تشخیصی چاپ کند.

با استفاده از MRI، پزشکان می‌توانند بیماری‌های مغزی و همچنین بیماری‌های گوش، حلق و بینی، مشکلات اسکلتی عضلانی و ستون فقرات، سرطان و سایر بیماری‌های غیرقابل تشخیص را در مراحل اولیه تشخیص داده و مطالعه کنند.

وقتی صحبت از سیستم های تصویربرداری رزونانس مغناطیسی می شود، دو نوع وجود دارد: MRI باز و MRI بسته.

در حالی که MRI بسته رایج‌تر است، اگر بیش از حد کلاستروفوبیک یا اضافه وزن هستید که نمی‌توانید MRI بسته سنتی را انجام دهید، ممکن است یک MRI باز را برای شما در نظر بگیرید.

اما، طراحی سیستم تنها تفاوت بین MRI باز و بسته نیست. بنابراین، باید در مورد هر دوی آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید و قبل از تصمیم گیری نهایی، مزایا و معایب هر کدام را به دقت ارزیابی کنید.

MRI بسته چیست؟

CLOSE MRI
CLOSE MRI

MRI بسته از لحاظ ظاهر بزرگتر و طولانی تر از MRI ​​باز بوده و دارای فضایی شبیه کپسول است که برای گرفتن تصاویر با کیفیت بالا بیمار درون این فضا قرار میگیرد.

این سیستم شامل یک آهنربای بزرگ و موج رادیویی است که سیگنال‌ها را ارسال می‌کند و سیگنال‌ها را به و از بدن شما دریافت می‌کند.

رایانه ای که به اسکنر متصل است سیگنال های برگشتی را به تصویر تبدیل می کند. اسکنرهای MRI دارای قدرت های مختلف میدان های مغناطیسی هستند که بر حسب تسلا یا “T” اندازه گیری می شوند، معمولا بین 0.5 تا 3.0 تسلا است.

نتایج تصویر بسیار دقیق است و به پزشکان اجازه می دهد تا تشخیص درستی داشته باشند و یک برنامه درمانی فردی برای بیماری شما تنظیم کنند.

شکل اسکن آن را قادر می سازد تا تصاویر مناطقی را که اسکن های دیگر در دسترس نیستند تولید کند، به این معنی که MRI های بسته در برخی موارد ضروری هستند.

مزایای MRI بسته

MRI بسته چندین مزیت دارد.

  • آنها می توانند به تشخیص مشکلات بیشتر از MRI ​​های باز کمک کنند.
  • آن‌ها می‌توانند اسکن سریع ارائه دهند:به دلیل قدرت میدان مغناطیسی، معمولاً می‌توانند سریع‌تر نیز اسکن کنند، حتی اگر انجام این کار هنوز کمی طول بکشد ولی نسبت به ام آر آی باز سریعتر هستند.
  • آنها تصاویری با کیفیت بالا می گیرند:یکی از مزایای مهم MRI های بسته این است که می توانند تصاویر با کیفیت بالا و با جزئیات را به دلیل میدان مغناطیسی قوی تر ثبت کنند. اگرچه 1.5T برای بسیاری از نیازهای تصویربرداری ایده آل است، میدان مغناطیسی 3.0T بالاتر به شناسایی دقیق شرایطی مانند موارد زیر کمک می کند.
  • ضایعات فیبروغضروفی
  • ساختارهای آناتومیک مچ دست
  • متاستازهای کبدی
  • دید عصب برای بیماران شبکه بازویی
  • ضایعات در مولتیپل اسکلروزیس
  • شرایط چند رگ یا تک عروقی در بیماران CAD

معایب ام آر آی های بسته

اگرچه وضوح تصویر یک اسکن MRI بسته عالی است، اما هنوز هم معایبی وجود دارد، به خصوص در مواردی که نگرانی برای راحتی شما وجود دارد. برخی از معایب رایج سیستم های MRI بسته به شرح زیر است.

  • شما باید ثابت بمانید تا تصاویر به وضوح ضبط شوند

در حالی که یک سیستم MRI بسته می‌تواند بی‌حرکتی را برای شما سخت کند، نمی‌توانید تکان بخورید زیرا اسکن‌ها تار می‌شوند و باید دوباره کل فرآیند را انجام دهید. مضرات MRI بسته مستقیماً در عدم راحتی است که برای شما فراهم می کند. حرکت در داخل کپسول تصاویر را مختل می کند. بسیار مهم است که خیلی بی حرکت بمانید، در غیر این صورت ممکن است دوباره اسکن را انجام دهید.

  • ممکن است احساس تنگناهراسی داشته باشید

شکل و ابعاد اسکن ها به شدت محصور شده است که می تواند باعث ایجاد احساس عصبی در برخی بیماران شود.

از آنجایی که تکمیل یک اسکن کامل چند دقیقه طول می‌کشد، خطر کلاستروفوبیا را افزایش می‌دهد و گاهی حملات پانیک ممکن است ایجاد شود. جای تعجب نیست که وقتی باید برای مدت طولانی در یک فضای بسته دراز بکشید، اضطراب را تجربه کنید. اگر کلاستروفوبیک هستید، احتمالاً در مورد انجام MRI تردید دارید.

  • یک سیستم MRI بسته سر و صدا دارد

 در طول اسکن خود در MRI بسته، صدای کوبیدن بلندی خواهید شنید. بدون شک، این می تواند بسیار گیج کننده باشد، به خصوص اگر مشکلات اضطرابی دارید یا کلاستروفوبیک هستید. پزشک می‌تواند هدفون و گوش‌گیر در اختیار شما بگذارد تا ناراحتی ناشی از صدای بلند را به حداقل برسانید.

  • اگر جثه بزرگی دارید ممکن است مناسب نباشید

 اگر چاق هستید، ممکن است به راحتی در یک MRI بسته قرار نگیرید یا اصلاً جا نمانید. ابعاد باریک باعث می‌شود افراد دارای اضافه وزن در بسیاری از ماشین‌های بسته سنتی سخت شوند.

MRI باز چیست؟

MRIباز
MRIباز

این ماشین ها دقیقا همان چیزی هستند که به نظر می رسند. آنها باز هستند، اما همچنان از آهن ربا برای عکس گرفتن از داخل بدن شما استفاده می کنند.

این کپسول ها به جای اینکه یک کپسول بسته باشندهر چهار طرف آن باز هستند و از پایین و بالا مغناطیسی استفاده می کنند.

خطر حملات پانیک و کلاستروفوبیا را به طور تصاعدی کاهش می دهد و به شما امکان می دهد از MRI برای تشخیص دقیق وضعیت خود استفاده کنید.

مزایای MRI باز

برخی از مزایای MRI باز در مقابل بسته به شرح زیر است.

  • آنها نسبت به MRI بسته کمتر محصور هستند

یک سیستم MRI باز همان سطحی از کلاستروفوبیا و اضطراب را به عنوان یک سیستم MRI بسته ایجاد نمی کند، زیرا دستگاه به طور کامل بدن شما را در بر نمی گیرد. این سیستم می تواند شما را بسیار راحت تر، صرف نظر از اندازه شما، در خود جای دهد.

  • آنها ساکت تر از MRI ​​بسته هستند

اینها به اندازه MRI بسته صدا ایجاد نمی کنند. صدایی که تولید می‌کند کمتر روی شما تأثیر منفی می‌گذارد، زیرا در یک فضای بسته قرار نخواهید داشت.

  • آنها بیشتر دوستدار کودک هستند

بیشتر کودکان از فضای بسته وحشت دارند درحالیکه ام آر آی باز اسکن کودکان را ساده تر می کند، به خصوص اگر شما، والدین، در کنار آنها باشید.

  • آنها قابلیت تیلت دارند( کج شدن دستگاه ام آر آی)

بسیاری از سیستم های باز MRI ​​دارای ویژگی تحمل وزن هستند که به تکنسین اجازه می دهد آنها را کج کند و شما را در حالت ایستاده اسکن کند، به جای اینکه شما  بر روی تخت دراز بکشید.

این ویژگی کج شدن، تشخیص بیماری‌ها و شرایط خاص مانند آسیب‌های ستون فقرات و کمردرد را با دقت بیشتری آسان‌تر می‌کند.

  • آنها عدالت را ترویج می کنند

اگر از نظر جسمی ناتوان هستید یا روی ویلچر هستید، زمانی که نمی توانید از یک دستگاه بسته به درستی استفاده کنید، احساس انزوای بیشتری خواهید کرد.

با این حال، یک ماشین باز فرآیند حمل و نقل را برای شما راحت تر و روان تر می کند.

  • آنها پیشرفته تر هستند

با تکامل فناوری پزشکی در طول زمان، سیستم های MRI باز پیشرفته تر و محبوب تر از همتایان بسته خود شده اند.سیستم‌های باز MRI ​​به پزشکان کمک می‌کنند تا از آخرین پیشرفت‌ها در صنعت پزشکی مطلع باشند.

  • آنها عوارض جانبی کمتری ایجاد می کنند

 از آنجایی که اسکن های تصویربرداری بسته می توانند باعث اضطراب شوند، ممکن است برای کنترل کلاستروفوبیا، اضطراب یا بی قراری خود به دارو نیاز داشته باشید. این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. MRI باز به این موضوع کمک زیادی می کند و باعث میشودمشکلات کمتری مانند دارو و میزان بهبودی را تجربه کنید.

  • آن‌ها مصنوعات کمتری تولید می‌کنند

اگر از یک عمل جراحی قبلی اشیاء فلزی در بدن خود دارید، مصنوعات ایمپلنت‌های فلزی شما می‌تواند به میزان قابل توجهی کیفیت تصاویر MRI شما را به حداقل برساند.

اما، سیستم MRI باز از قدرت میدان مغناطیسی کمتری استفاده می‌کند که نسبت به میدان مغناطیسی بالاتر سیستم MRI بسته، آثار کمتری از اجسام فلزی تولید می‌کند. بنابراین، اگر ایمپلنت های فلزی دارید، تصویر واضح تری از اسکن MRI باز به دست می آورید.

  • دستگاه MRI باز ارزان تر و هزینه سرویس ونگهداری آن کمتر است

هزینه سیستم MRI باز از نظر هزینه های نگهداری مداوم و هزینه های اولیه کمتر از یک سیستم MRI بسته است، معمولاً به این دلیل که سیستم MRI باز از طراحی بدون کرایوژن استفاده می کند و دارای آهنرباهای دائمی است. نیروی انسانی مهندسی کمتری برای نصب و سرویس مورد نیاز است. اما از آنجایی که میدان مغناطیسی آن کاهش یافته است، ممکن است نتواند مشکلات خاصی را تشخیص دهد.

معایب MRI باز

در حالی که MRI باز تجربه بسیار راحت تری را برای شما به ارمغان می آورد، هنوز هم معایبی دارد. برخی از معایب MRI باز در مقابل MRI بسته به شرح زیر است.

  • کیفیت تصویر MRI باز در مقابل بسته متفاوت است

سیستم‌های MRI باز اسکن با وضوح کمتری تولید می‌کنند. آهنرباهای سیستم MRI باز به اندازه سیستم های MRI بسته قوی نیستند. بیشتر آهنرباهای میدان کم مانند آنهایی که در سیستم‌های MRI باز استفاده می‌شوند، کمتر از 0.5T استفاده می‌کنند، به این معنی که سیستم MRI باز چالش بیشتری در تشخیص چربی و آب در طول اسکن شما خواهد داشت، که در صورت وجود بدن کوچک‌تر، تصاویری با وضوح پایین‌تر ایجاد می‌کند. قطعات درگیر

  • آنها برای همه بدن ایده آل نیستند

به دلیل شکل باز MRI، نمی تواند از نواحی خاص بدن عکس بگیرد و تصاویر کیفیت پایین تری دارند، زیرا دستگاه باز به اندازه دستگاه بسته قوی نیست. MRI باز همیشه ایده آل نیست. پزشکان برای گرفتن تصاویر خاص باید از یک دستگاه بسته استفاده کنند.

  • اسکن تصاویر بیشتر طول می کشد

MRI های بسته اسکن سریع تری از تصاویر را ایجاد می کنند زیرا شما را با آهنرباهای پرقدرت از همه طرف احاطه می کنند. از آنجایی که سیستم ام آر آی باز فقط از آهنرباها در بالا و پایین شما و نه در همه طرف استفاده می کند، مدت بیشتری طول می کشد تا تکنسین ناحیه مورد نظر را اسکن کند، به این معنی که تصاویر کاملی تولید نمی کند.

  • آن‌ها می‌توانند گزینه‌های تشخیص گسترده‌تری ارائه دهند

هنگام مقایسه یک دستگاه MRI باز و بسته، متوجه می‌شوید که یک سیستم MRI بسته در تشخیص طیف وسیع‌تری از مشکلات مؤثرتر است، زیرا تصاویر با کیفیت‌تری که به دلیل میدان مغناطیسی قوی‌تر تولید می‌کند. . اما، یک سیستم MRI باز، شما را بهتر می‌پذیرد، به‌خصوص اگر کلاستروفوبیک هستید یا تیپ بدنی بزرگ‌تری دارید.

مقایسه  MRI باز در مقابل MRI بسته

 اغلب MRI اطلاعات تشخیصی ضروری را ارائه می دهد که پزشکان نمی توانند با انواع دیگر مطالعات تصویربرداری به دست آورند، و در بسیاری از موارد، می تواند منجر به تشخیص زودهنگام و درمان سریعتر بیماری شما شود.

معمولاً مقایسه سیستم‌های MRI بسته و باز بحث‌ برانگیز است، زیرا به طور قطعی بیان یک سیستم بهتر از دیگری به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال، فناوری MRI به طور مداوم در حال پیشرفت است. هر سال، سیستم‌های MRI باز قدرت «T» (تسلا) بالاتری را ارائه می‌کنند و سیستم‌های MRI بسته اکنون سازگاری‌های بیشتری با آسایش بیمار دارند.

دقیق ترین سیستم ام آر آی اسکن بسته ام آر آی است. برای اسکن در یک ساختار فضایی باریک و لوله مانند دراز می کشید. بیماران اغلب هنگام اسکن در MRI بسته سنتی احساس کلاستروفوبیا را گزارش می کنند. چاق بودن می تواند انجام یک اسکن بسته را تقریبا غیرممکن کند. اگر چنین باشد، ام آر آی باز ممکن است گزینه بهتری باشد.

برخی از افراد مبتلا به کلاستروفوبیا می توانند به مدت 15 دقیقه در یک MRI بسته بمانند. خوشبختانه، پزشک یا متخصص MRI شما ممکن است بتواند به شما کمک کند بر اضطراب خود غلبه کنید و به شما در جلوگیری از بی قراری کمک کند.

راه‌هایی برای تسکین اضطراب در هنگام انجام آزمایش MRI وجود دارد، چه MRI بسته یا باز انجام دهید:

  • از پزشک بخواهید که داروی ضد اضطراب یا مسکنی را که می توانید در طول اسکن مصرف کنید، مصرف کنید، که می تواند ترس و کلاستروفوبیا را به شدت کاهش دهد.
  • قبل از قرار ملاقات، اسکنر MRI را بررسی کنید.
  • اگر صدای دستگاه بلند است، گوش گیر را درخواست کنید.
  • لباس راحت بپوشید.
  • در حین اسکن، تکنیک های آرام سازی را امتحان کنید. در حالی که به آرامی از طریق بینی نفس می کشید و به آرامی دهان خود را بیرون می دهید تا 10 بشمارید. چند دقیقه صبر کنید و سپس تکرار کنید.
  • از یکی از اقوام یا دوستان خود بخواهید که برای حمایت با شما بیایند. آنها همچنین می توانند شما را به خانه برسانند اگر آرامبخش مصرف کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست